Nuoret ja liikunta ovat tärkeitä

Nuoret ja liikunta on aihe, josta on viime vuosina puhuttu paljon. Teknologia, kuten mobiililaitteet ja pelikonsolit ovat vaihtaneet metsässä kirmaamisen omassa huoneessa istumiseen. Lisäksi yhä useampi perhe kärsii taloudellisista vaikeuksista, minkä vuoksi nuorelle ei välttämättä pystytä kustantamaan kalliita liikuntaharrastuksia urheiluseuroissa. Nuoret ja liikunta on kuitenkin teema, jota ei saa jättää huomiotta, sillä tutkimusten mukaan liikunta vaikuttaa positiivisesti esimerkiksi aivojen kykyyn oppia uusia asioita. Koululaiselle tämä on siis aivan ensiarvoisen tärkeää. Liikunnan muutkin terveyshyödyt ovat kiistattomia. Se auttaa painonhallinnassa, kohentaa mielialaa, auttaa nukahtamaan ja lisäksi liikuntaharrastuksilla on myös sosiaalinen puoli, joka myös lisää hyvinvointia. Siksi onkin tärkeää, että nuoret saadaan harrastamaan liikuntaa kaikesta teknologiasta huolimatta. Teknologiaa toki voidaan myös hyödyntää nuorten liikuttamisessa. Esimerkiksi Sports Trackerin ja Pokemon Gon kaltaiset sovellukset kannustavat liikkumaan teknologian avustuksella.

Nuorten aivot ja terveys hyötyvät liikunnasta

Koska liikunnalla on niin paljon terveyttä parantavia vaikutuksia, olisi nuoret ja liikunta saatava mahdollisimman pian yhdistettyä. Viimeisimpien tutkimustulosten mukaan liikunta muun muassa vahvistaa aivojen kykyä ottaa vastaan uutta tietoa. Tämä on toki erityisen tärkeä taito opiskeleville nuorille. Lisäksi liikunta myös kirjaimellisesti pitää aivot nuorina. Aikuisilla ihmisillä tehdyissä tutkimuksissa on huomattu, että jo reipas kävely muutaman kerran viikossa nuorentaa aivoja jopa muutamia vuosia. Mitä aiemmin liikunta on aloitettu, sitä suuremman hyödyn aivot siitä saavat. Siksi onkin tärkeää, että nuoret ja liikunta kuuluvat yhteen myös suomalaisessa yhteiskunnassa. Lisäksi liikunta auttaa nukahtamisvaikeuksissa, joista etenkin monet teinit kärsivät liiallisen mobiililaitteiden käytön vuoksi. Liikunta ehkäisee myös masennusta ja alakuloisuutta ja kohentaa mielialaa myös sellaisilla nuorilla, jotka eivät kärsi varsinaisista mielenterveyden ongelmista. Voisikin sanoa, että liikunta on todella suuri osa henkistä hyvinvointiamme.

Nuoret ja liikunta on yhdistelmä, joka myös tehokkaasti ehkäisee esimerkiksi ylipainoa ja sen mukanaan tuomia liitännäissairauksia. Liikunta kuluttaa paljon energiaa ja lisäksi paljon liikkuvat ihmiset tekevät myös ravinnon suhteen yleensä parempia valintoja kuin sellaiset ihmiset, jotka eivät juuri liikuntaa harrasta. Lisäksi nuorena aloitettu liikuntaharrastus ehkäisee tehokkaasti myös aikuisuudessa syntyvää ylipainoa. Nuori, joka on jo varhaisessa vaiheessa omaksunut terveelliset elämäntavat, pitää niistä yleensä kiinni myös aikuisena. Liikkuminen nuorena ehkäisee siis myös kakkostyypin diabetesta ja ylipainosta johtuvia sydän- ja verisuonitauteja. Nykyään puhutaan paljon myös erilaisista tuki- ja liikuntaelinsairauksista, jotka aiheutuvat liiasta istumisesta. Liikunta ehkäisee tehokkaasti myös istumisesta aiheutuvia haittoja. Koulupäivän jälkeen harrastettu liikunta vähentää esimerkiksi niska- ja hartiakipuja sekä muita istumisen mukanaan tuomia ongelmia. Liikunnalla onkin todella paljon terveysvaikutuksia ja siksi sitä pitäisi harrastaa paljon jo nuorena.

Mitä liikuntaa nuorena pitäisi harrastaa?

Nuoret ja liikunta on yhdistelmä, joka saattaa monen vähävaraisen vanhemman mielestä kuulostaa kalliilta. Erilaiset ohjatut harrastukset ja urheiluseurojen jäsenmaksut saattavatkin tehdä suuren loven joko vanhempien tai nuoren itsensä kukkaroon. Kaikkien ei kuitenkaan tarvitse harrastaa kilparatsastusta, jääkiekkoa tai taitoluistelua. On paljon lajeja, jotka sopivat myös vähävaraisten perheiden kukkarolle. Esimerkiksi uinti on usein varsin edullinen harrastus, toki kuluja saattaa tulla siinä vaiheessa, kun kilpaileminen tulee ajankohtaiseksi. Uimahallissa käyminen muutaman kerran viikossa on kuitenkin edullista, eikä ihmeellisiä varusteita tarvita. Samoin esimerkiksi yleisurheilu kuuluu harrastuksiin, joita voi halutessaan harrastaa edullisestikin. Lisäksi erilaiset urheiluseurat saattavat tarjota mahdollisuutta suorittaa osa jäsenmaksuista esimerkiksi talkoilla, jolloin kaikilla on varaa harrastaa.

Urheilu ei kuitenkaan aina vaadi edes urheiluseuran jäsenyyttä, vaikka sanaparista nuoret ja liikunta tulevatkin usein mieleen juuri kalliit harrastusmaksut. Esimerkiksi jalkapalloa voi hyvin lähteä potkimaan ihan kaveriporukalla läheisen puiston kentälle. Sama pätee muihinkin pallopeleihin, kuten koripalloon ja lentopalloon. Talvella jääkiekkokaukaloita pystytetään lähes jokaisen kunnan kentälle, joten lätkääkin pääsee helposti pelaamaan ilman kuulumista viralliseen joukkueeseen. Hiihtäminen, lenkkeily ja suunnistus ovat myös helppoja lajeja, joita voi harrastaa yksin tai kaverin kanssa ilman erillisiä jäsenmaksuja. Toki kilpaileminen ja kehittyminen vaativat rahallista panostusta siinä tapauksessa, että nuori haluaa kehittyä lajissaan pidemmälle. Kaikista ei kuitenkaan tarvitse tulla ammattiurheilijoita, vaan liikkuminen jo pelkän harrastuksen vuoksi on aivan riittävä syy suunnata lenkkipolulle. Kovatempoista liikuntaa nuorikin voi huoletta harrastaa 5-6 kertaa viikossa, kunhan palautumiselle jää aikaa. Ainoan poikkeuksen muodostaa kuntosali, jossa käyntiä ei suositella alle 15-vuotiaille.